09 december 2008

Snyggaste plastlampan ever

Det var en gång en mamma som 1969 var på designmässa i Italien, där köpte hon en stor vit plastlampa. Denna lampa hängdes upp över soffbordet i vardagsrummet och har snart hängt där i 40 år. Mamman fick barn och när de så småningom växte upp var de alla tre intresserade av att få den stora vita lampan, de nästan slogs om den, men mamman tänkte absolut inte ge bort den...

En dag gick jag på stan och såg en likadan lampa i ett skyltfönster till en secondhand/antikbutik och blev naturligtvis helt såld. Den var av samma märke, dock en storlek mindre och lite annorlunda i färgen, men det var ju ändå THE ONE! 1500:- skulle de har för den och jag frågade om ägaren någonsin sett en likdant förut.
"Jag har haft den här butiken i 16 år och det där är den första jag fått in", fick jag till svar. Självklart slog jag till, den var ju den första jag sett också, förutom den hemma i vardagsrummet.

I efterhand har jag, ironiskt nog, upptäckt att det finns två likadana modeller till i kvarteret där jag bor, men det skiter jag i. Mina bröder är lagom avundsjuka, men det ger ju dem större chans att få mammans...

















Rhytmik 1969
Design: Havlova Milanda
Tillverkare: Vest Leuchten, Austria

Inga kommentarer: